چرا و چگونه بیماری های متابولیکی در بیماران ایجاد می شود

13 دسامبر 2018- شیوع جهانی دیابت به بیش از 410 میلیون نفر رسیده است، که نیاز به استراتژیهای جدید درمانی برای هدف قرار دادن پاتولوژی آن به عنوان یک بیماری تاثیر گذار بر چندین ارگان را بتصویر می کشد.

دکتر Esteban Gurzov، محقق مرکز تحقیقات دیابت ULB، از شورای تحقیقات اروپا، یک بودجه ی تحقیقاتی برای یافتن پاسخ این سوال دریافت کرده است. پروژه ی"METAPTPs"(نقش پروتئین تیروزین فسفاتاز در بیماریهای متابولیکی) با هدف درک علت و چگونگی بروز بیماری های متابولیکی مانند دیابت انجام می شود.

دکتر Esteban Gurzov و همکارانش در این تحقیق بر روی یک کلاس از آنزیم های "پروتئین تیروزین فسفاتاز (PTPs)" تمرکز می کنند.  PTP ها نقش مستقیمی در سرنوشت سلول های متابولیکی در چاقی و دیابت بازی می کنند: مطالعات اخیر این تیم در واقع نشان می دهدPTP ها به عنوان سوئیچ های مولکولی برای رویدادهای کلیدی سیگنالینگ در توسعه ی دیابت، بویژه در سیگنالینگ انسولین یا گلوکز عمل می کنند.

فرضیه ی محققان این است که پروتئینهای PTP تحت تاثیر التهاب در پانکراس و کبد قرار می گیرند. استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب بر فعالیتPTP ها تاثیر می گذارد و می تواند فرآیندهایی را موجب شود که منجر به ابتلای فرد به دیابت شوند. برای بررسی این فرضیه، پروژه یEsteban Gurzov با هدف شناساییPTP های اصلی که فعالیت آنها مختل شده است و نقش آنها در پاسخ های سلولی در توسعه ی دیابت و چاقی انجام خواهد شد. علاوه بر این، دکتر Esteban Gurzov و همکارانش روش های درمانی جدیدی را برای هدف قرار دادنPTP ها، آزمایش می کنند، با این امید که این امر به درمان های جدید یا راه های جدیدی برای پیشگیری از دیابت منجر شود.

منبع:

http://www.ulb.ac.be/

https://www.news-medical.net/news/20181213/New-project-aims-to-understand-why-and-how-metabolic-disorders-develop-in-patients.aspx